Keskus Fotoalbum Nagi Album.ee Toru

Logi sisse

Unustasid salasõna?   Sisene ID kaardiga
  

Õigekirjaoskuse kujundamine

Lisas: henebinsol 28. mai 2008
Statistika: vaatamisi 11489, lemmikuks 0 kasutajal
Teemad: Kool, videolugu, õigekiri

Materjal on valminud Tiigrihüppe Sihtasutuse toel. Õigused materjalile on kaitstud Creative Commons litsentsiga Attribution-Noncommercial-Share Alike 3,0 litsentsiga (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3,0). Õppeaine: Kõneravi. Käsitletav teema ja klass: Õigekirjaoskuse kujundamine. Täishäälik ja sulghäälik veaohtlike häälikutena; 3. – 5. klass, kirjutamisraskustega õpilased. Selgitus: Lugemis- ja kirjutamisraskustega õpilased vajavad nõutavate õpitulemuste saavutamiseks erinevat õppematerjali oskuste kinnistamiseks ning kauem aega. Õigeaegne ja piisav abi tagab õpilastele paremad tulemused lugema ja kirjutama õppimisel. Kogemused on näidanud, et õigekirjaoskuste kujundamisel osaoskuste kaupa ja täiendava õppevara kasutamise korral jõuab rohkem õpilasi paremate tulemusteni. Käesoleval juhul on tegemist arvutiklassis toimuva harjutava/kinnistava kõneravi tunniga. Tunni eesmärk: Harjutada määrama ja muutma sulghäälikute pikkusi toetudes võrdlevale hääldamisele ja veaohtliku koha skeemidele, kasutada saadud oskusi kirjutamisel. Tunni lühikirjeldus: Tunnis kasutatud töövõtete järjestus tuleneb kirjutamistoimingu psühholoogilisest struktuurist ja selle kujundamiseks vajalikest osaoskustest: • sõnatulpade lugemine sõnavälte ja –rütmi tunnetamiseks; • sõnade ja sõnavormide semantiseerimine; • häälikurühmade tundmine; • veaohtlike häälikute määramine; • häälikupikkuste muutmine ja määramine pildile toetudes; • häälikupikkuste muutmine ja määramine skeemi abil; • häälikupikkuste muutmine ja määramine kuulmise teel; • tähemärkide valik; • ettevalmistus enesekontrolliks – häälduse ja kirjapildi vastavus; • ettevalmistus enesekontrolliks – tähenduseta sõnade ja pseudosõnade eristamine; • lünkharjutus – tähe- või sõnalünkade täitmine võrdlevale hääldusele toetudes; • korrektuurharjutus; • harjutav etteütlus. Tunnis suunatakse õpilasi kasutama erinevaid abivõimalusi ning vale vastuse korral analüüsima oma vigu. Enne ülesande sooritamist (kirjutamist) võib õpilane kasutada näit- ja materialiseerimisvahendeid (seinatabelid ja jaotusmaterjalid), mis suunavad ja reguleerivad tema tegevust (on väliseks orientiiriks). Tunni teises pooles kasutatakse arvutiprogrammiga eXe koostatud õppevara. Vajaduste ilmnemisel on selle abil hea võimalus õppematerjali omandamist individualiseerida, diferentseerida tööd õpilaste kaupa ja saada tagasisidet õpilaste oskustest. Harjutusi arvutis sooritades saab kuulata sõnu või fraase korduvalt, vajadusel lause kirjutamise katkestada ja kuulata materjali jällegi uuesti ning alles siis jätkata tööd. Väga head võimalused avanevad seal enesekontrollioskuste kujundamiseks, sest pärast igale küsimusele vastamist saab õpilane teada, kas ta vastas õigesti või mitte. Pidev tagasiside on tähtis eelkõige õpilasele endale. Oodatavad tulemused: Kujunevad oskused võimalikult veatuks kirjutamiseks.

Kommenteerimiseks pead olema sisse logitud.